You are currently viewing Pozycjonowanie lokalne – czym jest, ile kosztuje, i dlaczego jest konieczne?

Pozycjonowanie lokalne – czym jest, ile kosztuje, i dlaczego jest konieczne?

Czym jest pozycjonowanie lokalne?, ile kosztuje pozycjonowanie?, czy jest konieczne? i dla kogo jest ważne? Czym jest optymalizacja stron internetowych, ile trwa pozycjonowanie?, co wpływa na jego efekty? I wreszcie, czy można próbować sił samemu, czy jednak skorzystać z usług profesjonalnej agencji?.

Postaramy się dziś odpowiedzieć na te i inne pytania, na podstawie naszego doświadczenia, zdobytego przez dobre już lata pracy związanej z pozycjonowaniem lokalnym w Nowym Sączu. Uwaga… będzie długo!

Wysoka pozycja Twojego serwisu organicznych wynikach wyszukiwania, a w efekcie nowi klienci i zyski, to marzenie chyba każdego przedsiębiorcy, niezależnie od tego, czy prowadzi działania zakrojone na szeroką skalę, czy mały biznes. Lokalne pozycjonowanie strony internetowej jest niesamowicie ważnym elementem działań marketingowych. Jest to jednak zadaniem bardzo czasochłonne i wymaga sporej dawki wiedzy i przygotowania. O pozycję w wyszukiwarkach zabiega niemal każda firma, niezależnie od branży, w której działa. Jedne firmy starają się samodzielnie podejmować działania, inne decydują się skorzystać z pomocy specjalistów – agencji doświadczeniem. Czy jednak warto decydować się na samodzielne działanie? Do tego jeszcze wrócimy.

W tym artykule postaramy się kompleksowo opisać wszelkie działania wpływające na pozycjonowanie lokalne – Spróbujemy wyjaśnić czym jest samo pozycjonowanie, optymalizacja strony www, content i wiele innych zagadnień…. Aby to jednak zrobić, musimy zacząć od całkowitych podstaw.

Co to jest pozycjonowanie strony www?

W jednym zdaniu, określenie „pozycjonowanie” to szereg czynności pozwalające na zwiększenie widoczności strony internetowej w wyszukiwarkach internetowych. Dzięki pozycjonowaniu strony www masz możliwość dotarcia, do ludzi, których z jakichś przyczyn, może zainteresować zawartość Twojego serwisu. Pozycjonowanie stron internetowych jest niezbędnym elementem marketingu w Internecie. Jeśli Twój serwis ma być widoczny w sieci i możliwy do odnalezienia przez potencjalnych klientów, walka o wysoką pozycję w wyszukiwarkach, będzie niezbędnym działaniem reklamowym.

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

W bardzo dużym skrócie, pozycjonowanie lokalne to wszelkie czynności, które mają na celu wypromowanie Twojej strony internetowej tak, aby znajdowała się na możliwie najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania dla określonych fraz, w określonej lokalizacji. To, co wyróżnia pozycjonowanie lokalne to fakt, że do słów kluczowych dopisywania jest miejscowość lub nawet nazwa firmy. Na dzień dzisiejszy Google bardzo wspiera lokalne przedsiębiorstwa i do Map Google trafiają firmy, które mają siedzibę w danym mieście. W efekcie poprzez geolokalizację w naszych urządzeniach osoba, znajdująca się w danym mieście szukająca danej usługi otrzymaj inne wyniki niż osoba znajdująca się po drugiej stronie kraju.

Kontakt z Agencją SEO?

Czy pozycjonowanie stron www jest konieczne?

No to pytanie odpowiedź jest stosunkowo łatwa. Pozycjonowanie strony WWW jest konieczne. Dlaczego? Odpowiedź, która nasuwa się jako pierwsza to fakt, że w Internecie w 2021 roku jest ponad 1,83 miliarda stron internetowych. Wystarczy zastanowić się, ile z nich, może stanowić Twoją konkurencję. Oczywiście dużo zależy od branży, w jakiej działasz, im większa konkurencja, tym bardziej potrzebujesz działań zmierzających do pozycjonowania Twojej strony. Jednak tu uwaga – to nie znaczy, że jeżeli w Twojej lokalizacji nie ma konkurencji bądź jest mała, to nie musisz się pozycjonować. To bardzo zgubne myślenie. Założenie strony internetowej przez konkurencje może zająć dosłownie kilka dni, jeśli natomiast intensywnie zacznie podejmować działania zmierzające do pozycjonowania w stosunkowo krótkim czasie, ta nowa firma może zacząć osiągać lepsze wyniki niż Ty. Wysoko w wynikach wyszukiwania zawsze będą umieszczane serwisy, które będą odpowiednie zoptymalizowane, posiadać odpowiednią ilość treści, linków itp. To takie strony internetowe będą promowane przez Google, z prostej przyczyny — ponieważ będą one dla użytkownika bardziej wartościowe.

Ile trwa pozycjonowanie strony www?

W początkowej fazie wszelkie działania zmierzające do pozycjonowania strony www są działaniami bardzo czasochłonnymi i pracochłonnymi. Na pierwsze efekty trzeba niestety poczekać. Jednak mimo to, jest to najbardziej popularna i najbardziej opłacalna forma generowania ruchu na stronie. Na pozycjonowanie składa się mnóstwo działań bezpośrednio ze sobą powiązanych. Nie da się w jednoznaczny sposób odpowiedzieć, ile trwa pozycjonowanie strony internetowej, ani ile kosztuje. Oczywiście, jeśli będziesz podejmować działania sam, zdecydowanie będzie trwało dłużej niż zlecenie profesjonalnej agencji marketingowej zajmującym się pozycjonowaniem lub pozycjonowaniem lokalnym strony www.

Pozycjonowanie a pozycjonowanie lokalne – czym się różni?

Różnica między samym określeniem „pozycjonowanie” a określeniem „pozycjonowanie lokalne”, jest zasadnicza. Pozycjonowanie w sensie ogólnym ma na celu zwiększenie widoczności Twojej strony internetowej na określone frazy, niezależnie od lokalizacji. Natomiast przy pozycjonowaniu lokalnym, lokalizacja jest kluczowa. Posłużymy się tutaj prostym przykładem – pozycjonowanie sklepu w Nowym Sączu

Przykład 1

Mamy sklep rowerowy, oferujący sprzedaż swoich produktów wyłącznie w Internecie. Siedziba sklepu znajduje się w Nowym Sączu, jednak firma nie zajmuje się sprzedażą stacjonarną. Czy w takim przypadku, pozycjonowanie lokalne w Nowym Sączu będzie miało sens? Raczej nie. Klienci, chcąc kupić dany produkt stacjonarnie, w Nowym Sączu, w wyszukiwarkę Google piszą frazę „sklep rowerowy Nowy Sącz”. A skoro firma nie prowadzi sprzedaży stacjonarnej, nie będzie zależało jej, aby w takich wynikach się pojawiać na wysokiej pozycji.

Przykład 2

Ten sam sklep, natomiast oprócz sprzedaży internetowej, posiada również sklep stacjonarny. Czy w takim przypadku pozycjonowanie lokalne w Nowym Sączu będzie miało sens? Owszem. Jednak nie będzie to jedyny cel. Taka firma musi zarówno skupić na pozycjonowaniu ogólnopolskim, jak i pozycjonowaniu lokalnym w mieście Nowy Sącz. Firmie tej, będzie zależało, aby pojawiać się wysoko w wyszukiwarkach zarówno na frazy związane z miastem – w tym przypadku Nowy Sącz, jak i na frazy ogólne, ze względu na to, że prowadzi sprzedaż wysyłkową.

Przykład 3

Ponownie sklep rowerowy, jednak nieoferujący sprzedaży wysyłkowej a jedynie stacjonarną. W tym przypadku pozycjonowanie lokalne w mieście Nowy Sącz, będzie bardzo istotne. Takiej firmie powinno najbardziej zależeć na frazach związanych właśnie z lokalizacją Nowy Sącz.

Te trzy przykłady idealnie pokazują, kiedy warto skupić się na pozycjonowaniu w sensie ogólnym, a kiedy na pozycjonowaniu lokalnym.

Czy to oznacza, że pozycjonowanie lokalne jest dużo łatwiejsze?

Nic bardziej mylnego! Cały proces ma bardzo wiele wspólnego z klasycznym pozycjonowaniem. Jest to szereg podejmowanych działań, w których skład wchodzi m.in. optymalizacja strony www, zawartość strony www, tzw. Link building itp. Różnicą będą głównie frazy, na jakie dana Marka będzie pojawiać się wysoko w wyszukiwarkach internetowych. Oczywiście to, jak wspomnieliśmy wcześniej, dużo też będzie zależało od konkurencji w Twojej okolicy i mnóstwa innych czynników.

Jak zatem wygląda sam proces lokalnego pozycjonowania?

Jest to przede wszystkim optymalizacja treści w serwisie z wykorzystaniem głównie słów kluczowych związanych z daną firmą jej branża oraz określeniem lokalizacji… ale to nadal nie jest wszystko.

Co wpływa na pozycjonowanie strony www?

Na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach internetowych ma wpływ wiele czynników. Między innymi będzie to: branża, konkurencja – zarówno obecna, jak i nowa, grupa docelowa, zakres i tempo wykonywanych działań, wiek, jakość i szybkość Twojej strony, jej historia, dotychczasowe działania, odpowiedni dobór i nasycenie słów kluczowych oraz budżet. Tak więc, jeśli chcesz szybko wypozycjonować swoją stronę – zapomnij o tym.

A jeśli znalazłeś w sieci artykuł pod tytułem “pozycjonujemy twoją stronę z 3 miesiące” – możesz to potraktować jako dobry żart. Tak naprawdę na wyniki pozycjonowania i pozycjonowania lokalnego trzeba czekać nawet do kilku miesięcy – w zależności od wyżej wskazanych czynników. Ogólnie przyjmuje się, że pierwsze efekty można analizować nawet po pół roku.

Czy pozycjonowanie lokalne sprawdzi się w Twojej branży?

Branże, w których warto jest myśleć o pozycjonowaniu lokalnym, to wszystkie te, które świadczą usługi określonej lokalizacji. Będą to między innymi usługi u klienta takie jak: usługi remontowe, elektryczna, hydrauliczna, sprzątanie itp. Kolejną grupą będą usługi, do których klient musi przyjść sam jak na przykład wspomniany wcześniej sklep stacjonarny w Nowym Sączu, serwis komputerowy dentysta, czy mechanik samochodowy. Idealnym przykładem branży, dla której konieczne jest pozycjonowanie lokalne to gastronomia, czyli wszelkiego rodzaju kawiarnie, pizzerie, restauracje i cateringi.

W skrócie — pozycjonowanie lokalne to bardzo duża szansa dla właścicieli stron internetowych skierowanych do konkretnej grupy osób — mieszkańców danego miasta. Pozycjonowanie lokalne to też znacznie mniejsza konkurencja w organicznych wynikach.

Twoja witryna nie musi konkurować z największymi stronami w Polsce, a jedynie z tymi, które również kierują swoje działania do danego obszaru. Oczywiście im większe miasto tym konkurencja nadal może być bardzo duża, jednak to nie znaczy, że pozycjonowanie lokalne w mieście Nowy Sącz, Nowy Targ czy Zakopane będzie łatwiejsze od tego w dużym mieście, jak np. Kraków. Oczywiście pozycjonowanie lokalne wpływa na pozycję witryny głównie dla zapytań związanych z danym miastem lub przy użyciu geolokalizacji – jednak nie ma powodu, aby wcześniej wspomniany sklep mający siedzibę w Nowym Sączu oferujący wyłącznie sprzedaż stacjonarną i pozycjonujący się lokalnie właśnie w Nowym Sączu, pojawiał się wysoko w wyszukiwaniach tam, gdzie właściwie nie świadczy swoich usług.

Pozycjonowanie – czyli co?

Pozycjonowanie można podzielić na dwie podstawowe “grupy”. Pierwszą grupą będą działania związane z samą stroną, natomiast drugą równie ważna będą działania prowadzone poza serwisem.

Działania on–site — optymalizacja strony, czyli działania w obrębie strony internetowej obejmują między innymi optymalizacje strony www zgodnie z wymaganiami Google, struktura strony, obecność podstron, rozmieszczenie treści, powiązanie między treściami, szybkość działania strony oraz tzw. content, czyli wartościowe, merytoryczne i tematyczne treści, oczywiście napisane pod kątem SEO.

Działania off-site – czyli te, które będą prowadzone poza stronę internetową. Między innymi link-building, czyli budowanie linków prowadzących do danej witryny, zaufanie do domeny, ilość źródeł, które prowadzą do Twojej strony i wiele, wiele innych.

Czym jest optymalizacja strony www — SEO?

Pierwszym krokiem, który należy podjąć w celu pozycjonowania strony internetowej, jest dokonanie analizy witryny pod kątem SEO. Można analizę oczywiście przeprowadzić samodzielnie, w Internecie znajdziemy również narzędzia płatne, lub darmowe, dzięki którym przeprowadzimy audyt SEO samodzielnie, jednak należy liczyć się z tym, że uzyskane dane mogą być bardzo ogólne i nie do końca miarodajne. Często najlepszym rozwiązaniem jest zlecenie audytu zewnętrznej firmie, która go przeprowadzi, a następnie będzie podejmować wszelkie działania zmierzające do optymalizacji strony.

Podstawowe działania, jakie należy dokonać podczas optymalizacji strony to:

  • Dopasowanie do standardów Google
  • Poprawa jakości strony
  • Poprawa struktury strony www
  • Poprawa poziomu intuicyjności
  • Naprawa wszelkich uchybień i niedociągnięć
  • Poprawa wydajności i bezpieczeństwa
  • Poprawa ogólnego układu graficznego strony w myśl stwierdzenia “kupować oczami”
  • Zoptymalizowanie kodu zgodnie z wymaganiami Google
  • Edycja treści słów kluczowych, nagłówków, akapitów itp.
  • Usunięcie treści mogące wpływać destrukcyjnie i obniżać poziom skuteczności podejmowanych działań
  • W przypadku sklepu będzie to również uproszczenie ścieżki zakupowej
  • Oczywiście są to tylko podstawowe działania, jakie należy podjąć. Często w “w praniu” okazuje się, że tych działań będzie znacznie, znacznie więcej.

Zawartość strony – Content

Oprócz samej optymalizacji technicznej strony www, ważne jest również zawartość Twojej strony www. Odpowiednie nasycenie treściami, dobór słów kluczowych, unikalne treści destrukcyjnych, to podstawa pozycjonowania strony internetowej. Dlaczego treść jest tak ważna? Ponieważ to właśnie zawartość treści na stronie pozwala algorytmowi Google na “zrozumienie”, czego dotyczy dana strona i komu powinien ją pokazywać. Dlatego odpowiednie dobranie i nasycenie słowami kluczowymi, jest tak bardzo ważne. Oczywiście tyczy się to zarówno pozycjonowania na dużą skalę, jak i pozycjonowania lokalnego.

Wróćmy do naszego przykładu sklepu działającego lokalnie w Nowym Sączu – idealnym słowem kluczowym dla marki pozycjonowanej lokalnie w mieście nowy sącz, będzie “sklep rowerowy Nowy Sącz”, “rowery Nowy Sącz” itp.

Czyli podsumowując – pozycjonowanie lokalne tego sklepu, będzie skupiać się przede wszystkim na okolicach miasta Nowy Sącz.

Link-building – odnośniki do strony

Często bardzo niedoceniany element pozycjonowania. Ma on jednak bardzo duży wpływ na efekty. Link-building to nic innego, jak wszelkie linki, które prowadzą do naszej strony www. Algorytm Google, w momencie, kiedy odnotuje duży przyrost linków kierujących z innych serwisów do naszego, stwierdzi, że nasza strona jest warta pokazywania jej wysoko w wynikach wyszukiwania. Ważne jest jednak, aby serwisy, które odsyłają do naszej strony, były serwisami wartościowymi. Robot Google głupi nie jest 🙂 i bardzo dobrze wie, które linki są w “naturalne” i można uznać je za wartościowa, a które linki zdobyte są “sztucznie”, wyłącznie w celu podniesienia pozycji strony.

Czy warto pozycjonować lokalnie stronę www?

Kilka argumentów już wam podaliśmy, natomiast mamy ich sporo. Między innymi: aż 86% internautów szuka firmy za pomocą Map Google. Do tego 78% lokalnych wyszukiwań, kończy się zakupami stacjonarnymi, z czego nawet 18% w tym samym dniu.

Można by tak wymieniać bardzo, bardzo długo… Ale podsumowując wszystkie te argumenty, pozycjonowanie lokalne, skupione na mniejszym obszarze dużo lepiej odpowiada na zapytania klientów.

Pozycjonowanie lokalne to długotrwała praca!

To nie jest tak, że kiedy uda Ci się osiągnąć zadowalający wynik, możesz przestać. Konieczne jest ciągłe budowanie swojej pozycji, ciągła aktualizacja i rozbudowa treści i dostosowanie się do najnowszych wymagań Google. Mimo że zazwyczaj efekty pozycjonowania są długotrwałe, odpuszczenie działań po pewnym czasie może spowodować spadek serwisu w wynikach wyszukiwania.

Czy można pozycjonować się lokalnie za darmo?

W teorii – tak. Jednak jak to często bywa teoria, nie zawsze ma wiele wspólnego z praktyką. Dlaczego według nas darmowe pozycjonowanie nie istnieje? Nie dlatego że zawsze musisz korzystać z pomocy Agencji Marketingowych zajmujących się lokalnym pozycjonowaniem, tylko dlatego, że zgodnie z dewizą “czas to pieniądz”, jeżeli będziesz chciał podjąć się tego zadania samodzielnie, poniesiesz duże koszty… Okej, może zabrzmiało to zbyt filozoficznie, 🙂 ale w skrócie, można próbować samodzielnie i za darmo pozycjonować się lokalnie, jednak zajmie to mnóstwo czasu a mimo to, może okazać się, że Twoje działania będą nieefektywne a możesz nawet doprowadzić do dużych szkód na stronie.

Pozycjonowanie lokalne — dla kogo?

Pozycjonowanie lokalne strony www to idealne rozwiązanie dla każdego przedsiębiorstwa, których obszar działania obejmuje poszczególne miasta. Dzięki temu możesz zyskać klientów, którzy faktycznie będą zainteresowani Twoją działalnością czy Twoimi usługami. Budując wysoką pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania, należy skupić się nie tylko na samej stronie i jej prawidłowym działaniu, optymalizacji, rozbudowie, ale również na ciągłej analizie efektów, analizie działań konkurencji, na aktualizacji wpisu w Mapach Google oraz co równie ważne – zdobywaniu opinii od klientów.

Jak widać…pracy jest bardzo dużo, ale korzyści jeszcze więcej! Tak, więc jeśli prowadzisz lokalny biznes, skierowany do konkretnej grupy odbiorców na danym terenie — tak jak na przykładzie naszego sklepu w Nowym Sączu — pozycjonowanie lokalne będzie dla Ciebie!

Czy warto zlecić pozycjonowanie lokalne agencji zewnętrznej?

Jako Agencja Marketingowa z Nowego Sącza, mieliśmy styczność z wieloma klientami próbującym i swoich sił w pozycjonowaniu lokalnym — z różnymi efektami. Natomiast wiemy jedno – zawsze osoba doświadczona osiągnie lepszy wynik w krótszym czasie niż osoba, która dopiero stawia pierwsze kroki. Zapewne zastanawiasz się, ile kosztuje pozycjonowanie? Na to pytanie nie możemy jednoznacznie odpowiedzieć. Ma na to wpływ wiele, wspomnianych wcześniej czynników. Natomiast jeśli chcesz poznać dokładną odpowiedź, ile kosztuje pozycjonowanie lokalne w Nowym Sączu, Zakopanem, Nowym Targu i naszych okolicach, serdecznie zapraszamy do kontaktu a nasi specjaliści przygotują specjalną ofertę dla Ciebie.

Na koniec, załączymy tylko wyniki jednego z naszych klientów, którego stronę od pewnego czasu pozycjonujemy lokalnie w Nowym Sączu.